Ads

Thursday 20 October 2011

Was Was - Bila syaitan membelit manusia!


Tajuk: Was was - Bila syaitan membelit manusia!
Penulis: Ibnul Qayyim
Penterjemah: Syed Ahmad Semait
Tahun: 1999 (Cetakan ke-2, Singapura)
Bilangan Muka Surat: 123
Penerbit: Pustaka Nasional Pte Ltd
Harga: RM17 @Pesta Buku PWTC
ISBN9971773007

 
Was was - modus operandi setan laknatullah untuk menyesatkan anak-anak Adam.

Buku ini mengumpulkan beberapa aspek penting dalam peribadatan kita sehari-hari, di mana seringkali kita mungkin menjadi mangsa perasaan was was yang ditimbulkan oleh syaitan. Memang was was itu merupakan suatu penyakit yang terlalu berat, yang kerap menimpa amalan-amalan hamba yang tidak teguh hatinya, ataupun bagi orang yang mempunyai keyakinan lisan semata, padahal kalbunya kerap bergoncang, khusus ketika dibelit oleh was was syaitan tadi.

Pengarang menghitung berbagai-bagai tempat yang kerap dijadikan syaitan sebagai permainan was wasnya, seperti ketika berwudhuk, beristinjak, mandi kerana bersuci, bershalat, membaca Al-Quran, dan ketika merangkapkan niat dalam melaksanakan berbagai-bagai peribadatan kita. Tiap-tiap permasalahan tersebut diberikan gambaran dan perilaku orang yang was was itu, kemudian dibandingkan pula dengan perilaku dan perbuatan Rasulullah s.a.w. dan para sahabatnya ketika mengerjakan peribadatan yang sama yang bersih dari was was. Tujuan utamanya ialah untuk mendidik orang yang was was itu supaya mencontohi amalan Rasulullah s.a.w. dan para sahabat dan berusaha untuk menghindarkan was was itu dari amalannya serta mencuba mengikis perasaan yang salah itu dari kalbu perilakunya.

Buku ini sangat penting bagi anda pembaca kerana terdapat di dalamnya juga perbincangan para ulama mengenai permasalahan talka dan perbalahan yang kerap berlaku dalam memutuskan hukum yang kerap menimbulkan banyak kekeliruan antara khalayak ramai.


No comments:

Post a Comment