Ads

Thursday 20 October 2011

Pendidikan Muzik Kontemporari Edisi Kedua


Tajuk: Pendidikan Muzik Kontemporari Edisi Kedua
Pengarang: Johami Abdullah @ Joe Chelliah
Penerbit: Dewan Bahasa dan Pustaka
Tahun: 2010
Bilangan muka surat: 262
Harga: RM50
ISBN9789834604202


Penulis sendiri mengatakan dalam Prakata buku ini bahawa buku-buku pendidikan muzik dalam bahasa Melayu boleh dikatakan amat terhad atau tidak ada langsung. Penulis juga turut berharap agar dengan penulisan buku ini dapat mengurangkan masalah ini. Pendidik-pendidik muzik yang bertauliah dan/atau berpengalaman akan terus berusaha untuk menambahkan lagi buku-buku pedagogi muzik.

Buku Pendidikan Muzik Kontemporari mengutarakan topik yang berkaitan dengan kurikulum serta pengajaran dan pembelajaran pendidikan muzik, khususnya di Malaysia. Ia membincangkan peranan pendidikan muzik dan pendidik muzik serta hubngan antara teori dengan amalan dalam pengajaran dan pengajaran pendidikan muzik kontemporari. Buku ini membawa anda meninjau isu utama pendidikan muzik tanah air dari pelbagai perspektif asas seperti:

* Sejarah
* Falsafah
* Sosiologi
* Psikologi
* Pedagogi

Buku ini ditulis oleh Johami Abdullah yang mempunyai pengalaman lebih 40 tahun dalam bidang pendidikan dan juga sebagai pemuzik profesional. Beliau merupakan presiden Persatuan Pendidikan Muzik Malaysia (MAME) semenjak didaftarkan pada tahun 2002 hingga sekarang.

4 comments:

  1. Hi, dimana boleh saya dapatkan buku ini?

    ReplyDelete
  2. Hi,
    Saya beli di kedai buku smobookstores. Atau saudari cuba cari di website dbp.

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete