Ads

Wednesday 31 December 2014

Senarai Azam Tahun Baru Yang Tepat!

Selamat Tahun Baru 2015 semua. Bersempena dengan tahun baru yang baru sahaja menjelang, aku cut & paste artikel yang ditulis oleh Editor Rencana Cosmopolitan Malaysia iaitu Anida Salwani Abdul Hadi.



We do it every year! Tapi apa gunanya buat azam tahun baru kalau setakat hangat-hangat tahi ayam? Kalau kamu sedang merancang untuk mencapai azam tahun 2015, Cosmo sarankan kamu elak senarai seperti di bawah ini.




1. Letak sasaran terperinci (yang tak munasabah) untuk hilangkan berat badan.

Contoh: “Saya nak turunkan 10kg dalam masa tiga bulan!”

Percayalah, meletakkan sasaran terlalu spesifik akan berikan dua kesan. Satu, kamu rasa amat tertekan sebab tinggal lagi dua minggu kamu kena hilangkan lagi lima kilo, dan kamu tahu bulan Mac ada banyak undangan perkahwinan. Dua, bila tak dapat capai, maka bertambahlah stress dan kemungkinan kamu akan menambah semula berat badan juga tinggi.

Cadangan Cosmo: Letak sasaran ‘manja’ seperti “Saya nak turunkan berat badan.” Walaupun sekilo dua kamu berjayakan hilangkan, it is a win already! Bila kamu letakkan sasaran yang agak ‘kabur’ (lebih baik dari tiada langsung), dan kamu dapat pula capainya (walaupun sedikit), ia akan beri satu kegembiraan tak terkata buatmu. Teruskan…


2. Azam untuk lebih gembira atau lebih luangkan masa untuk sesuatu.

Contoh: “Saya akan rasa lebih gembira bila lepak dengan keluarga.”

What is that all about? Kamu seakan tak bersyukur selama ini keluarga sentiasa berada di belakangmu. Cosmo tak percaya jika selama ini kamu langsung atau amat kurang habiskan masa dengan keluarga.

Cadangan Cosmo: Pada bila-bila masa kamu bersama dengan orang tersayang, make it count. Walaupun sekadar berbual di telefon selama lima minit, ucapkan I love you pada mama atau papamu. Lebih atau kurang tak bermakna kalau kamu tak jadikannya berkualiti.


3. Melancong ke luar negara.

Contoh: Melancong ke luar negara. (bla bla bla)

Biasanya kamu akan bayangkan Eropah atau negara yang jauh berjam-jam perjalanan dalam pesawat. Apa salahnya melancong dalam negara atau ke negara jiran berhampiran? Tahukah kamu Ipoh ada pelbagai tempat menarik boleh kamu terokai? Seperti pasar minggu yang menjual barangan antik atau Thumb’s Cafe yang dibuka 6 petang sehingga 1 pagi yang ‘membawa’ kamu kembali ke zaman kanak-kanak? Tahukah Pulau Lombok di Indonesia ada keunikan tersendiri malah dikatakan would be the next Bali?

Cadangan Cosmo: dalam negara, luar negara… Yang penting, apa yang kamu pelajari daripada tempat dikunjungi. Cuba ke muzium, kamu pasti terkejut betapa banyak info yang mungkin kamu belum tahu ada di situ.


4. Go for a blind date.

Pada zaman sesiapa pun boleh jadi sesiapa terutama di alam maya, Cosmo tak galakkannya kecuali kamu diperkenalkan oleh seseorang yang dipercayai.

Cadangan Cosmo: Mungkin ada seseorang yang kamu dah kenali sebelum ini tapi kamu ‘terlepas pandang’. Cuba beri perhatian dan kenali si dia yang mungkin dah lama memendam hatinya untukmu. Manalah tahu, si dialah orangnya untukmu.


No comments:

Post a Comment