Ads

Tuesday 18 September 2012

Menanam Secara Hidroponik

Judul Buku: Menanam Secara Hidroponik
Pengarang: Aziah Arshad
Penerbit: Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP)
Harga: RM10
Bil. Muka Surat: 51
Tahun: 2001 (Cetakan Ke-2)
ISBN9836255095



Tanah merupakan unsur utama dan terpenting dalam usaha pertanian. Namun dengan kemajuan sains dan teknologi, tumbuh-tumbuhan boleh ditanam tanpa menggunakan tanah. Sistem penanaman tanpa menggunakan tanah ini dinamakan "hidroponik". Unsur utama dalam sistem ini ialah air yang mengandungi nutrien. sistem hidroponik mula diperkenalkan di Malaysia pada tahun 1950-an dan kini sistem ini masih di peringkat penyelidikan dengan melibatkan beberapa jenis tanaman. 

Teknik penanaman menggunakan sistem hidroponik dijelaskan secara umum dalam buku ini, termasuk membina unit hidroponik, penyediaan larutan nutrien, penanaman, penjagaan, pengurusan tanaman dan pengurusan unit itu sendiri. 

Buku ini sesuai digunakan sebagai bacaan tambahan oleh para pelajar sekolah menengah yang juga telah didedahkan dengan matapelajaran Kemahiran Hidup dan juga para pelajar Sekolah Menengah Vokasional Pertanian. Orang perseorangan yang berminat untuk mengusahakan tanaman dengan kaedah hidroponik juga boleh menggunaklan buku ini sebagai rujukan dan panduan.

No comments:

Post a Comment