Ads

Saturday 29 September 2012

Tidurlah Intan dan Ceritalah Lagi

Aku dilahir dan dibesarkan pada tahun 80an dan sudah semnestinya aku mengenali buku Tidurlah Intan dan Ceritalah lagi. Kebanyakannya aku baca di perpustakaan sekolah kerana mak aku tak mampu belikan. Rasanya, aku dah baca hampir kesemua siri buku ini. Aku sempat memiliki buku Tidurlah Intan 2 tapi sekarang aku dah tak tau kat mana letaknya. Kemungkinan besar dah hilang.

Siri buku Tidurlah Intan terdiri daripada 12 buah buku. Tidurlah Intan 1 mewakili bulan Januari, maka terdapat 31 jenis cerita pendek dan puisi. Manakala Tidurlah Intan 2 mewakili bulan Februari yang ada 28 hari. Begitulah seterusnya hingga Tidurlah Intan 12 yang mewakili bulan Disember. Ini semua berdasarkan pemerhatian aku.

Masih aku ingat, dalam Tidurlah Intan 2 ada cerita kanak2 yang mengembara di dalam buih sabun dan berkesempatan menjalani hidup di sebuah istana. Sememangnya cerita khayalan menjadi minat aku ketika itu. Tentang Ceritalah Lagi, maaflah aku dah tak ingat sangat ceritanya.

No comments:

Post a Comment