Ads

Saturday 22 November 2014

IMAN - Filem Melayu Klasik

Berkesempatan menonton Iman, sebuah filem Melayu klasik. Pada permulaan cerita ada dinyatakan bahawa filem tersebut diilhamkan oleh karya tersohor Goethe iaitu Faust. Ni nak cerita pulak, Hector Berlioz seorang komposer muzik klasik Barat turut mengadaptasi Faust dalam bentuk muzik orkestra - The Damnation of Faust. Malang sekali aku tak berkesempatan mengikuti konsert tersebut kerana demam. Tiket dah beli tapi nak buat macamana kan. Berbalik kepada filem Iman tadi, terdetik juga di hati adakah Goethe mendapat ilham daripada kisah Barsisa, seorang abid yang menyerahkan seluruh jiwa raganya kepada Allah s.w.t. tetapi mati dalam keadaan kufur akibat perjanjian dengan syaitan.

Maklumat filem iman aku dapat dari laman blog Filem Klasik Melayu. Pautannya di sini:







MALAY FILM PRODUCTIONS LTD.
Produser (Persembahan): RUN RUN SHAW

Pengarah (Sutradara): K.R.S. SASTRY
Juru Gambar: N.B. VASUDEV & KOH JEE SOON
Juru Suara: TAN SOO YAM
Penyunting Film: H.R. NARAYANA & WONG FUN
Cerita: GOETHE
Musik (Lagu): YUSOF B.
Pelakon:
AHMAD MAHMOOD (Roslan) 
SA'ADIAH (Hamimah) 
HAJI MAHADI (Iblis) 
NENG YATIMAH (Rohaya) 
MARIANI (Habibah) 
MUHAMAD HAMID (Harun) 
MALIK SUTAN MUDA (Halim) 
AZIZ SATAR (Awang) 
MUSTARJO (Tok Penghulu)
A. RAHIM (Hussin)


SINOPSIS

Bosan dengan hidup kerana dirinya sudah tua dan sering berkebajikan dan mengabaikan kenikmatan dunia, Tok Guru (Roslan) cuba membunuh diri dengan meminum racun. Tetapi belum sempat dia berbuat demikian, Iblis menjelma menyelamatkan dan terus memujuk supaya menjadi pengikutnya dan berjanji akan memberi segala kemewahan dan apa saja yang dimahunya. 

Tok Guru terpesona dengan pujuk rayu Iblis dan setelah menandatangani surat perjanjian dengan darahnya dia pun kembali muda. Roslan dibawa terbang ke angkasa dan sampai ke sebuah kampung di mana penduduknya hidup riang serta aman dan damai.


Sumber: http://filemklasikmalaysia.blogspot.com/2011/03/iman-1954.html


Tak kusangka Haji Mahadi pegang watak sebagai iblis. Perhiasan kepalanya pun dah macam Malficient.

1 comment:

  1. Teringat mak atau arwah nenek yang bercerita pasal barsisa. Masa tu takut sangat rasa. Tak sangka orang yang sangat alim di akhir hidupnya buat dosa besar. Nauzubillah.

    ReplyDelete