Ads

Sunday 29 May 2011

Al-Jahiz

Al Jahiz atau nama penuhnya Abu Uthman Amr Ibn Bakar al-Kinani al-Fuqaimi al-Basri dilahirkan di Basrah pada tahun 164 Hijrah, bersamaan 780 Masihi. Beliau telah mencapai darjat keilmuan pada zaman belianya. Beliau menghadiri kuliah dan bergaul dengan para ilmuan di Midrad, Basrah.

Al-Jahiz juga dianggap sebagai penulis kontemporari, bersistem, mempunyai pemikiran kognitif, teliti dalam membuat kajian serta pemerhatian yang menjadikan beliau bijak dalam menyelesaikan permasalahan masyarakat. Beliau pakar dalam pelbagai bidang seperti biologi, kehaiwanan, tumbuhan, serangga, antropologi, ekonomi, perdagangan, dan geografi dan menghasilkan kira-kira 350 buah buku.

Beliau menulis Kitab al-Haiwan (Books of Animals) yang terdiri daripada tujuh jilid dan menjadikannya antara penulis yang termasyhur. Beliau telah membahagikan haiwan kepada  tujuh jenis yang merangkumi jenis terbang, berenang, dan berjalan. Beliau turut menyentuh berkenaan kesan-kesan ke atas haiwan, cara pembentukan telur dalam perut ayam, bagaimana sarang burung dibuat, habitat tidur binatang, dan sebagainya.

Saya mengagumi al-Jahiz sebagai pakar dalam bidangnya dan saya pernah bercita-cita untuk menjadi seorang doktor veterinar atau ahli zoologi suatu ketika dahulu.

No comments:

Post a Comment