Ads

Sunday 22 May 2011

Kamus Seni Muzik




KAMUS SENI MUZIK


Penyusun: Jason Tye Kong Chiang, Johan Othman, Lena Lie Pek Hung, Norlida Mohd. Jalaludin, Patricia Ann Matusky Yamaguchi, Razak Abdul Aziz, Tan Soi Beng, dan Toh Lai Chee.

Penyelenggara: Hajah Ratna Inzah Datuk Haji Mohd Asri (Ketua), Ramlah Abu Bakar, dan Julianah Kuli.

DBP

318 ms

2009

RM30

ISBN 978983460274


Kamus Seni Muzik adalah satu-satunya kamus muzik berbahasa Melayu yang saya jumpa. Selain menambah pengetahuan dalam bidang muzik, kamus ini secara langsung dapat membuktikan kemampuan bahasa Melayu sebagai wahana pengungkapan ilmu dalam pelbagai bidang. Penerbitan kamus ini adalah sebagai kesinambungan daripada siri penerbitan kamus istilah yang diusahakan oleh DBP.


Kamus Seni Muzik memberi tumpuan khusus kepada sub-bidang alat muzik tradisional, etnomuzikologi, persembahan muzik, muzik Barat dan teori muzik Barat, termasuk 1398 istilah berserta huraian. Saya sebagai seorang peminat muzik klasik Barat sangat mengalu-alukan penulisan buku muzik dalam bahasa Melayu kerana buku-buku muzik berbahasa Melayu yang ada di pasaran masih boleh dikira dengan jari. Kamus ini bukan sahaja menghurai istilah muzik klasik Barat tetapi istilah muzik Melayu, Indonesia, Filipina, Iran dan banyak lagi. Walaupun saya rasakan bilangan istilahnya masih tidak mencukupi namun ia satu permulaan yang baik untuk memartabatkan bahasa Melayu.

2 comments:

  1. Saya baru terbaca blog ini..terima kasih atas sokongan saudari terhadap produk keluaran DBP...

    ReplyDelete
  2. Terima kasih kerana sudi singgah di blog saya :)

    ReplyDelete